Materiel

Materiel på Veteranbanen Bryrup – Vrads (VBV)

Følgende er en liste over det jernbanemateriel, som findes hos VBV, dets forhistorie og materiellets status. Banens materiel er i vid udstrækning repræsentativt for de danske privatbaners trækkraft og vogne, men er tillige suppleret med en del materiel fra DSB, som er nødvendigt for banens drift og vedligeholdelse.
I de fleste tilfælde anvendes den tidligste litrering af udstyret.

Damplokomotiver

Ved Bryrupbanens overgang til normalspor og forlængelse til Silkeborg måtte der anskaffes nye lokomotiver. I tæt samarbejde med Horsens Vestbaner (HV) anskaffedes i alt 7 ens damplokomotiver heraf de to til Bryrup-banen. Allerede 1 år senere måtte bestanden udvides med endnu 1 lokomotiv magen til. De tre oprindelige lokomotiver blev i perioden 1952 til 1962 enten solgt eller ophugget. Ved veteranbanens oprettelse var det muligt at købe HV2, som i en mellemliggende periode havde været omkring Horsens-Odder Jernbane(HOJ).
Altså et lokomotiv identisk med de oprindelige lokomotiver på Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane (HBS).

HV2 – Tenderlokomotiv


Leverandør: Henschel & Sohn, Kassel
Byggeår: 1928
Længde: 9,7 m
Drivhjulsdiameter: 1,25 m
Akselfølge: ’1’C
Tjenestevægt: 47,7 t
Kedeltryk: 12 kg/cm2
Vandforråd: 6 m3
Kulforråd: 1,4 t
Hastighed: max. 60 km/t

1928 HV2
1953 HV L106
1962 HOJ L406
1968 VBV – i drift til 1970.
Renoveret frem til 1979
I drift til ca. 1985
Hensat med revnet fyrkasse

DSB F665 – Frichs Byggenr. 373

1950 I drift.
Stationeret i:
1950 Fredericia
1953 Centralværkstedet i Aarhus
1954 Nyborg
1956 Fredericia
1963 Skanderborg
1969 Kørte særtog for DJK Randers-Hadsund
1969 Randers
1971 Udlejet til VBV
1974 solgt til VBV i drift til 1984
I drift igen 1985 – 2004
2004 under renovering – følg arbejdet under ”Projekter”.

F658 og F 665 Tenderlokomotiver

Efter 1970 hvor HV2 blev taget ud af drift for renovering, manglede VBV et damplokomotiv, for ikke at skuffe gæsterne. Allerede i 1971 lejedes F665 hos DSB, og lokomotivet købtes af VBV i 1974. F665 blev i 1984 hensat, men måtte hasterenoveres for igen at erstatte HV2.
For at have et ekstra damplokomotiv indkøbtes i 1986 yderligere en F-maskine fra DSB.

Leverandør: Frichs, Aarhus
Byggeår: 1949
Længde: 9,17 m
Drivhjulsdiameter: 1,252 m
Akselfølge: ’C’
Tjenestevægt: 37,5 t
Kedeltryk: 12 kg/cm2
Vandforråd: 3,5 m3
Kulforråd: 2,3 t
Hastighed: max. 50 km/t

DSB F658 – Frichs Byggenr. 362

1950 I drift.
Stationeret i:
1950 Fredericia
1951 Nyborg
1954 Fredericia
1956 Nyborg
1961 Skanderborg – hensat i Nyborg efter sammenstød med godstog
1963 Odense
1970 Struer (køreklar)
1975 Aarhus
1980 Aarhus (hensat)
1982 Udlejet til Jysk jernbaneklub
1985 Kolding
1986 VBV (hensat indtil 2004)
I drift siden 2004
Køreklar. Indgår i daglig drift.

Triangel Motorvogne

At fremføre tog med damp er dyrt; dels på grund af den meget ringe energiudnyttelse, dels megen vedligeholdelse, og fordi det kræver to mand på lokomotivet ud over personalet, der tager sig af passagererne. Derfor begyndte man allerede tidligt at anvende benzinmotorer, som også på samme tidspunkt i stor stil blev anvendt til rutebiler og lastvogne i konkurrence med togene. Især til de lette persontog på de små privatbaner satsede man på motorvogne, hvor én mand kunne klare såvel betjeningen af passagererne som at køre ”lokomotivet”.
Og efterhånden blev motorerne ganske driftssikre, så de kun krævede ganske lidt vedligehold. HBS fik da også allerede fra starten i 1929 sådant motormateriel fra Triangel, og motorvognene blev ved med at køre som godstogslokomotiver helt til banens lukning i 1968. HV M10 kom således til Bryrupbanen i 1962 fra Horsens Vestbaner og fortsatte til Veteranbanen i 1968.

TFJ M2, HV M12, HV M10, HOJ M2

Leverandør: Triangel Odense
Byggeår:
1927 – TFJ M2
1929 – HV M10 og M12
1932 – HOJ M2
Vognlængde: 10,8 – 11,1 m
Toakslet
Akselfølge: 1A
Vægt:
13 t – TFJ M2
16 t – HV M10 og HV M12
18 t – HOJ M2
Motor: Oprindelig benzinmotor på 100/145 HK
tretrins manuel gearkasse + reversgear (HOJ M2 fire
gear).
Omkring 1951-1953 ombygget med 125 HK Leyland Diesel (M10 150 HK)
Hastighed: max. 60 km/t (TFJ M2 – 70 km/t)
Siddepladser: 35 (TFJ 28)

HV M12

1929 HV M12 – byggenr. 1290
1953 HV LM 117
1962 HOJ LM 416
1967 LJ M2
1978 VBV – renoveret frem til 1982
Køreklar og indgår i den daglige drift.

TFJ M2

1927 TFJ M2 – byggenr. 1141
1969 VBV – i drift fra 1970
Køreklar og indgår i den daglige drift.

HV M10

1929 HV M10 – byggenr. 1288
1953 HV LM 115
1962 HBS LM215
1968 VBV – i drift straks
Køreklar og indgår i den daglige drift.

HOJ M2

1932 HOJ M2 – byggenr 1348
1953 HOJ LM 415
1967 LJ M7
1987 VBV
Restaureringsarbejde 1987 til 2019.
2019 ibrugtagningstilladelse
Køreklar og indgår i den daglige drift.